2013. május 1., szerda

Májusfa

Régi hagyomány a Májusfa állítás, ami a többi régi szokással együtt kezd eltűnni a faluból, mert egyre kevesebb lányos ház kapuján lehet találni május 1-én feldíszített fákat. Annak azért örülök, hogy azok a fiatalok, akikkel 10 évvel ezelőtt ifjúsági egyesületet alakítottunk, azok még ma is jó közösségi programnak tartják a májusfázást. Persze köztük Ádám fiam is.

Hogy is történt ez ma?
Tegnap, a napközbeni erdőmustrán, kiszemelték a fiúk a kivágandó fákat, amit az éjszaka, kézi fűrésszel ki is termeltek. Megszervezték az utánfutós-tetőcsomagtartós hazaszállítást, és közel éjfél körül meg is érkeztek a fák az udvarunkra. Itt áldomás ivás a szerencsés fahazahozatalra, aztán megkezdődött a lufifújás, krepp-papír darabolás, fára kötözés. 8-10 fiú tevékenykedett az udvaron, jókedvűen, vidáman, egymással hülyéskedve... Jó volt őket bentről hallgatni. Igazi huszonéves közösség :) 
Aztán indulás a lányos házakhoz. Az ottani fafelállítás, ahogy Ádám elmesélte, egy külön kabaré lehetett. Az akkorra már kissé félrészeg csapat, próbált csendben tevékenykedni, mert ugye éjszaka van, de sehogy sem sikerült. A fákat le kellett emelni az utánfutóról, a kerítéshez kellett úgy hozzákötözni, hogy az stabilan meg is álljon, és lehetőleg ne borítsa ki a kerítést, vagy ne dőljön rá a házra. Mindeközben vigyázni a szalagokra, a lufikra, aminek a fele kipukkant, mire álltak a fák... Biztosan jó móka lehet, szívesen felvenném egy kandi-kamerával az ilyen eseményeket.
Ha az egyik fa áll, akkor irány a másik lányos házhoz, és egy újabb faállítás, aztán a következő és a következő. Sőt, még a szomszéd faluba is, és még két faluval odébb is, mert van akinek ott lakik a barátnője.
Tegnap éjszaka 6 db májusfát állított fel a udvarunkról induló fiúcsapat.
Persze közben találkozás a Polgárőrséggel, akik a falopások miatt egész éjszaka résen voltak. Kifiavagy? kérdésre igazolni, hogy ki kicsoda, nem lopott a fa, mert Apám erdejéből van stb. Elhiszik, mert tudják, ki melyik családból való, elvégre falun lakunk, ahol mindenki ismer mindenkit. Egy kis áldomás? :) Nem lehet, szolgálatban vagyunk, majd utána :)
Hajnal 5 órára ért haza Ádám, de még mindig jó mókának tartják a fiúk ezeket az összejöveteleket, és élvezettel ápolják ezt a régi hagyományt.

Ma reggel végig bicikliztem a falu Fő utcáján, mert kíváncsi voltam, hogy mennyire él még ez másoknál, és készítettem néhány fotót. Örömmel tudatom, hogy él még ez a szokás itt a Nyírségben :)
(A 3. képen az Ádám állította fa van a barátnője házánál :)

4 megjegyzés:

  1. Én is imádom a május fákat. Sajnos nálunk lassan teljesen eltűnik a hagyomány, egyedül a falunk egyik központi részén állítanak fel egy hatalmas díszes fát.
    ui: Heva, nézz be hozzám, van nálam valami számodra: http://kreativannikivel.blogspot.hu/2013/05/dij.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez az Én májusi ajándékom :)
      Köszönöm!
      Az ujjongásomat már tegnap reggel megtapasztaltad a posztod megjegyzésében:
      http://kreativannikivel.blogspot.hu/2013/05/dij.html#comment-form

      Törlés
  2. Nagyon jó volt elolvasni ezt a bejegyzést! Annyira imádom a májusfákat :) Én egy kisvárosban élek, Berettyóújfaluban, és itt is "divat" még májusfákat állítani. Már harmadik éve vagyok együtt a barátommal, és idén megkaptam tőle a harmadik májusfámat :) A legelső alkalommal nagyon meglepődtem, de ebben az évben már vártam a májusfát. Eddig mindig aludtam, amikor hozták, de idén még ébren voltam, így leselkedtem kicsit... Nagyon jó élmény májusfát kapni, bárcsak minden lány megtapasztalhatná ezt az érzést!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Dórika! Köszöntlek a kommentelők között!
      Azt figyeltem meg, hogy nálunk a lányok még rivalizálnak is azzal, hogy ki és milyen májusfát kapott. Még a "fészbukra" is felkerültek a fotók, és lájkolják ezerrel:)
      Fiataloktól tudom, hogy azoknak a városi lányoknak, akik panelben laknak, a "májuskosár" a trendi: virággal, édességgel, lufikkal, szalagokkal díszítve.
      Az is jó lehet, egyfajta figyelmesség és egy kis hagyomány megnmentés, de nincs meg a készülődés olyan élménye a fiúk részéről, mint a májusfa állításnál.
      Jó, hogy kisvárosokban is él még ez a szokás:)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...