2013. január 20., vasárnap

Somlói galuska gyors-praktikus-finom

Gyors hétvégi édességként gyakran készítek somlói galuskát, a család egyik nagy kedvence.
Praktikus, mert:
  • Elő lehet hozzá készülni (megsütni a piskótalapokat előző nap, összedarabolni a dióbelet - neylon zacskóba teszem és kloffolóval töröm össze, de most készen vett szeletelt maradék mandulát használtam fel, ami a karácsonyi süteményezésből maradt).
  • Nem kell figyelni arra, hogy jól sikerüljön minden, például nem baj, ha a piskóták összeesnek, mert akkor egymásra rakva készítem (lásd a fotókon), vagy nem baj, ha a pudingos krém kissé folyós lesz, és nem áll meg, mert az egészet egy tálban állítom össze, abból pedig nem tud kifolyni :)
  • Gyorsan össze lehet állítani, csak pakolni kell egymásra a rétegeket.
  • Egyszerű alapanyagok kellenek hozzá, olyanok, amelyek alapból meg vannak egy működő háztartásban.
  • Gyors a tálalása, csak kanállal kell halmokat rakni egy kis tányérba, nem kell figyelni a szeletelésre (a gyerekekre is rábízhatjuk egy kis önállóságra nevelés címen, egyébként imádják az önállóan elvégezhető feladatokat, főleg, ha dicséretet kapnak érte).
  • A tetejére nyomott tejszínhabbal, csoki szósszal el lehet tüntetni az esetlegesen nem gusztára sikerült folyós krémet is, vagy a kicsit eláztatott, de annál finomabb piskótát.
  • Mindenki tudja kezelni, kiszolgálják magukat a család férfiúi is, rájárnak egész hétvégén, még éjszaka is :)
Gyors elkészítés, ahogy Én csinálom  
(2 tálnyi adag, mert a felnőtt gyerekek és a férj is sokat esznek hétvégén)
  1. Piskótalapok: 16 tojásból, fele sima, fele kakaós, így 2 lap lesz, amit egymásra csúsztatva használok.
  2. Vaníliás pudingfőzés 3 csomagból 1.2 liter tejjel, cukorral (barna cukrot használok) pudingot főzök, majd kihűlés után 2 dl felvert tejszínnel összeturmixolom. Így jó krémes állagú lesz.
  3. Szirup: fél liter víz, 2 evőkanál cukorral felforralva, utána bele fél citrom leve (Olimpos citromlé is megteszi, ha nincs otthon citrom), rumaroma és a megmosott mazsolát ebben a szirupban áztatom be fél órára, amíg lehűl az egész.
  4. Darabolt dió, vagy mandula és kakaópor szükséges még hozzá.
Összeállítás: 
  1. Egy jól használható tál aljára  fél cm-nyi pudingos krémet teszek.
  2. Csíkokra vágott dupla (sima-kakaós) piskótát olyan darabokra tépkedem, amekkorát a tál szélessége igényel, és végig rakom a krémen.
  3. Rászórom a mazsolát, diót (mandulát) és meglocsolom a sziruppal a piskótacsíkokat (ezt kanállal lehet jól csorgatni, hogy mindenhová egyenletesen kerüljön).
  4. Újra pudingos krém, újra piskóta sor, újra mazsola-dió és újra szirup. Amíg a tál tele nem lesz. Nekem 2 sor fér el egy tálban, és két tállal csinálok ebből a mennyiségből egyszerre.
  5. A tetejére pudingos krém, diódarabok és jól megszórom cukrozott kakaóporral, ami szépen el is olvad a tetején, és olyan lesz, mintha csokival öntöttem volna le. De a sima kakaópor is jó, csak mi így jobban szeretjük.
  6. Lefolpackolva a hűtőben áll 3-4 órát és már kezdődhet a kiszedés. Persze jó, ha egy éjszakát pihen, de nálunk nem bírnak ennyit várni, pedig úgy sokkal finomabb.
  7. Tejszínhabbal, csokiöntettel még finomabb, de ha nincs otthon, anélkül is remek édesség.
Csináltam már úgy is, hogy összesen 8 tojásból piskóta, fele bele a tepsibe, a másik feléhez kakaót adtam és rácsorgattam a sima tetejére, összekevertem kicsit egy kanállal és olyan kakaós márványos lett.  Így sütöttem ki egy lapban, és így csíkoztam fel a tálmérethez igazítva. Így is nagyon finom és senki nem kritizálja majd evés közben, hogy ez miért ilyen márványos. Sőt! Még egy kicsit kreatívos is :)

2 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy megosztottad ezt a receptet. Teljesen más megvilágításba került a somló - amit amúgy nagyon szeretek -, mint amit eddig hallottam róla. Akárhányszor elhatároztam, hogy készítek, valaki mindig előállt egy "rémtörténettel", hogy milyen macerás. De most már semmi sem állhat közém, a konyha és a somlói közé! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem a sütikészítésben mindig az egyszerűen elkészíthetőség és a finomság motivál. Még vendégfogadásnál sem törekszem igazán a kinézetre, mert az ízek mindent visznek. Ezzel a recepttel sok-sok éve sikerem van, a családi nagy összejövetelekhez is gyakran viszek egy tállal, mindenki kedvence.
      Biztos vagyok benne, hogy Te is sikert aratsz majd vele :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...