2013. március 10., vasárnap

A vidéki vidékfejlesztés 2.

Az EU-hoz való csatlakozással beindult a nagybetűs FELZÁRKÓZTATÁS, sok-sok milliárdot lehet kipályázni mindenféle fejlesztésre. Ehhez igazodott egy új terület, sok-sok pályázatíró cég jött létre, akik szinte bombaáradatot zúdítottak a településekre, vállalkozásokra, cégekre, egyházakra stb. Ezerrel nyomulva keresik a megbízásokat, ingyen bevállalva a pályázatkészítést, és százalékos sikerdíjért, vagy a menedzsment feladatok ellátásáért kapnak majd jó sok pénzt (több millió Ft). 

A tapasztalataim ezen a területen különbözőek. 
  1. Dolgoztam már úgy, hogy  profi pályázatíró cég keze alá asszisztáltam, aki egy pályázati kiírással megbízást szerzett a profi marketingjével az ország számos településétől (60-80 pályázatot készített egyszerre). Mi a településekről adtuk az adatokat, a helyi információkat, ők pedig egy tematika szerint "egykaptafára" elkészítették a pályázatokat. Itt lent rengeteg munka volt vele, szinte 80%-ban összeállítottam a pályázatot, a profi cég pedig bekeretezte az ő sablonjával. Aztán jött az értékelés, és a sablonosság miatt sok-sok projekt kiesett. A mienk is. Néhány ilyen eset után megfogadtam, hogy nem dolgozok többé pályázatíró cég által vállalt munkában. Vagy megcsinálom Én, vagy csinálja más az asszisztálást.
  2. Dolgoztam csapatban, ahol az irányítás nem volt megfelelő, így hiába csináltam meg jól az Én részemet, ha mások ellazáskodták és nem érezték a munkájuk súlyát. Vagy elutasítás volt a hibák miatt, vagy belemásztam az általam nem vállalt területbe (pénzügy, építés stb.), de ez sok-sok éjszakázással, plusz munkával járt, amibe egy idő után belefáradtam. Az évek alatt egy "Emberkét" sikerült betanítanom, aki egy 27 éves természetvédelmi mérnök, de 5. éve itt ragadt a pályázatoknál. Egyre profibb, éppen a múlt héten számolta össze, hogy jelenleg 31 futó projektje van, de éjjel-nappal dolgozik, mert a jövőjét alapozza.
  3. Most egyedül dolgozom. Kevesebb munkát vállalok, de tudom, hogy az meg van csinálva. Ha valamit elrontok, magamat hibáztatom csak, és nem dolgozok mások helyett. Igyekszem bebiztosítani magamat egy főállással, és mellette plusz vállalásokkal keresek kiegészítő pénzt, ami összességében jóval több, mint a főállású bérem.
Előnyömre válnak az alábbiak:
  • Kiképeztem magamat az évek során, hogy minden területen nagyjából képbe legyek. 
  • Ismerem a pályázatkezelő szervek munkáját, mert 2 évig LEADER munkaszervezet vezető voltam, ahol vidékfejlesztési pályázatokat kezeltünk. 
  • Ismerem a pályázati értékelést, mert 3 évig pályázati szakértő voltam humánterületen, tudom, hogy mire kell figyelni, mert mit figyelnek az értékelők. 
  • Előnyömre válik, hogy ismerem a pályázati rendszer ezen folyamatait, így magabiztosan tudok kommunikálni bárkivel, és mindig meg tudom szerezni a szükséges információkat a munkámhoz.
 A rendszerben nem tetsző részek:
  • A pályázatok értékelésére a politika nagyon rátelepült. Azok a projektek kapnak leginkább támogatást, amelyek mögött úgymond "háttérszél" van. Sok projektem kiesett az értékelés során, amit olyan településnek készítettem, akinek a vezetése mondjuk nem kormánypárti volt, pedig a pontozása alapján bent kellett volna maradnia. 
  • Mivel a nagy pályázatíró cégek bevállalják, hogy ingyen elkészítik a pályázatokat, csak kapják meg a munkát, és majd ha nyer a pályázat, akkor kapnak pénzt belőle,  így néhány éve nekem is így kell munkát vállalni, mert a megbízóknak ez kedvezőbb. Csakhogy a pályázati ügyintézés eléggé hosszadalmas, a benyújtástól a döntésig 6-8-10 hónap is eltelhet, így pénzt jóval a munka elvégzése után látni belőle. 
  • Kemény határidők, amikor éjjel-nappal dolgozni kell napokon keresztül, fáradtan nagyobb a hibázás, és nem lehet mindig a magad beosztásában dolgozni, ha ki vagy szolgáltatva más feladatot ellátó embereknek is (tervezőmérnök, árajánlatot adó cégek stb.)
Bea kérdésére válaszolva: Milyen legyen egy jó területfejlesztő mérnök? 
  • Legyen elkötelezett a fejlesztésekkel kapcsolatosan, legyen az bármilyen szeretett terület. Lássa meg a lehetőségeket, és legyenek jó ötletei, javaslatai a fejlesztésekhez.
  • Az önmenedzselő képesség elengedhetetlen. Nem lehet labdába rúgni, ha nem tudod magadat eladni, ráadásul, ha nincs szakmai referencia mondjuk egy kezdő mögött, az még nehezebbé teszi a dolgokat.
  • Jó kommunikáció, magabiztos fellépés, határozott információátadás. Ehhez alaposan ismerni kell a pályázati területeket, az utolsó betűig a pályázati kiírást és a kapcsolódó dokumentumok tartalmát, elkészítésének folyamatát.
  • Nagyfokú alkalmazkodó képesség, tudni kell igazodni a folyamatos változásokhoz. A politika gyakran átrendezi ezt a területet is. Napi szinten változó jogszabályok, kezelőszervek, elektronikus felületek stb.
  • Kitartó és türelmes munkavégzés, amikor a határidő miatt még hétvégén is munka van reggeltől estig. És az elfogadás, amikor elutasítják a pályázatot, nem nyer, és nincs pénz ezért a sok-sok munkáért :(  
Erre a területre bekerülni, és jó szakemberré válni nem egyszerű feladat. Célszerű ismerőst keresni, akinek van tapasztalata és esetleg be tud vinni egy jól működő rendszerbe. Ismeretlenül, önéletrajzok bombázásával nagyon nehéz bekerülni egy-egy jó csapatba.
A betanított "Emberkémet" magamhoz vettem még 20 éves korában, és apránként mutattam meg neki ennek a rendszernek a lehetőségeit, kezdve ifjúsági programok pályázatával. Nagyon érdekelte a pályázatíró terület, és nagyon meg akart felelni mindennek, rengeteg munka van mögötte. Mára a térség egyik profija, de az önéletrajzok benyújtásával, ismerős nélkül, még a meglévő tapasztalataival sem tudott a térségből elmenni, máshol munkát vállalni.

Az Én tervem, hogy elhagyom ezt a területet, ebben az évben lezárulnak a futó projektjeim, és már januártól nem vállaltam pályázatírást sem. De jó terület, aki szereti minden részét, a sikerekkel és a kudarcokkal egyaránt. Nekem elég volt belőle ez a 8 év.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...